Upcyklace není recyklace

Co je UPCYKLACE ?

Upcyklace je proces přeměňování materiálu nebo nepotřebných produktů, které již nesplňují očekávaní spotřebitele nebo uživatele v nové materiály či produkty lepší kvalityJde o materiál, který má stále svou 100% funkčnost. Co je funkčnost? Skříň je stále skříní, jen už se tak nějak nehodí do našich představ a má odštíplý růžek, ale svou funkci, tedy ukládání prádla stále beze zbytku může plnit. Látka z džínů je stále pevná, vyšisovaná barva denimu ničemu nevadí, vyšisování je prováděno už i přímo při výrobě, takže stejně dnes nikdo neví zda jde o materiál nový. Původní temně modré indigo je jen pro skutečně old fajnšmekry. Perleťový knoflík je stále perleťový knoflík. A tak můžeme pokračovat.

Upcyklace textilu a nábytku se stává celosvětovým trendem. Důvodem je zcela zřetelný odklon stále většího počtu lidí od konzumního způsobu nakupování a také rozšíření povědomí o zátěži rychloobrátkového (fast fashion) textilního průmyslu na životnímu prostředí.Důvodů k upcyklaci je mnoho: snížení čerpání nových zdrojů, těžby dřeva, pěstování textilních plodin, snižování odpadu, úspora peněz a také nostalgie a u některých kousků zachování estetické hodnoty původního výrobku. Určitě jste záhlédli krásně zrepasovaná dřevěná křesla, komody, nové kabelky z potahových látek, tašky z plastových pytlů na zvířecí krmiva.

V našem obchodě jsou některé výrobky ze 100% nebo zčásti upcyklované.  Může jít o tašky, batůžky, pyltíky a dekorace z pečlivě upravených k likvidaci určených látek, knoflíků, bavlnek apod. Na štítku výrobku se dozvíte zda jde o upcyklaci, jaké je složení materiálu a jak jej ošetřovat. Nejde o méněcenný materiál, je zcela funkční, upravený, většinou jde o materiál, který nebyl nikdy použitý, třeba odstřihové látky z textilek nebo přímo z naší výroby.

Velké firmy toto nedělají, protože "jedou" na daleko vyšší zisky než-li my a upcyklace se do této strategie nevejde, protože nejde zcela standardizovat. Určitě jste zahlédli kampaně upozorňující na vykořisťování ve velkých textilních továrnách v Asii, kde jsou uváděny výrobní ceny šatů v Asii a prodejní ceny v řetezcích v Evropě nebo v USA. Naše strategie je nejen o penězích, ty samozřejmě na mzdy, nájem, energii a materiál také potřebujeme, ale musí jít ruku v ruce  s tím, že po nás nezůstává odpad a využíváme zdroje matičky Země s úctou a beze zbytků. Protože země a její přírodní bohatství je skutečně jediné bohatství, které nám bylo dáno. vs

 

Rádi říkáme, že jde o materiál s historií, s duší.